ÖZEL HABER/BUSE BAĞCI

Türkiye’nin ender mermer mağaralarından birisi olan Ayvacık Düdeninde, Ege Üniversitesi Mağara Araştırma Topluluğu üyeleri, araştırmalar ve temizlik çalışmaları yaparak mağaranın korunma altına alınması ve temizlenmesi için çalışmaya hazırız vurgusu yaptı.

Ege Üniversitesi Mağara Araştırma Topluluğu Üyesi Poyraz Uhri, “Şu an ağzında bulunduğum mağaranın ismi Ayvacık Subatanı, burası 1990 yılında Fransızlar ve Boğaziçi Üniversitesi’nin ortak raporuyla araştırılıyor ve haritası çıkarılıyor. Yaklaşık olarak 280 metre derinliğinde dikey inişleri bulunan bir mağara. Yürüyerek gidilmiyor, ekipmanlarla ipe girerek inmek zorundayız o açıdan girmek için belli teknikler gerektiriyor. Mağara, düden tipinde yani bu içine su girdiği anlamına geliyor. Ayvacık Subatanı aynı zamanda İzmir’in derin mağarası 280 metre derinliğinde Türkiye’den ve dünyanın çeşitli mağaracıların, ekstrem turizmin ilgi odağı olabilecek mağaradır. Ayvacık düdeni aynı zamanda karşı tarafta bulunan Subatan mağarasıyla bağlandığı düşünülmekte mağaracılar tarafından ama henüz bağlantı tam olarak haritalanmadı. Buraya her sene Türkiye’den çeşitli kulüplerle ortak etkinlik düzenleyip girilir. Buradan çok fazla araştırma da yaptık zamanında örnek çıkarıldı. Yarasaları araştırıldı. Kendi ekosistemi bulunan bir mağara, yaklaşık 100 metre derinde bir tane galerisi var ve bu galeride biz bazı beyaz küçük böcekler bulduk. Bunlar mağara uyum sağlamış böcekler eğer bunlar araştırılırsa da yeni bir tür çıkma ihtimali bulunabilir. Burası sadece mağaracılar arasında değeri bilinen bir yer. Biz bunun gerek yerel olarak gerek devlet tarafından da değerinin bilinmesini ve korumasını istiyoruz. Çünkü sadece mağaracıların eforu burayı korumaya yetmiyor artık ne yazık ki her sene temizlemek oradan çöp çıkarmak yeterli bir koruma biçimi değil. Bu mağaranın korunması için elimizden geleni yapmaya hazırız. Sadece bu konuda desteğe ihtiyacımız var” dedi.

ÖDEMİŞ’TE SORGUM SUDAN OTU HASADI ÖDEMİŞ’TE SORGUM SUDAN OTU HASADI

Ege Üniversitesi Mağara Araştırma Topluluğu Başkanı Özge Yıldız, “Arkadaşlarımla birlikte -100 metreye indikten sonra çevrede gördüğümüz tek şey çöplerden ibaretti. Mağara güzelliğinden daha çok bunlara odaklanmak zorunda kaldık. Çünkü bu mağara için çok büyük bir problem, çevre kirliliğinin direkt olarak mağarayı etkilemesi ve içerisindeki ekosistemi bozması bizim için çok büyük bir sorun. 2019 yılında arkadaşlarımızın burada çöp temizliği bir faaliyeti olmuştu. Ancak görünen o ki hiçbir şey değişmemiş köy halkının kesinlikle bilinçlendirmesi ve ziraat atıkların özellikle su kaynaklarına karışmaması hakkında çok büyük ve özen gösterilmesi gerekiyor. Biz İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Ödemiş Belediyesi’nden bu mağaranın düzenli olarak temiz tutulması hakkında yetkililerin elinden geleni yapmasını istiyoruz ve bu konu hakkında Ege Üniversitesi Mağara Araştırma Topluluğu ve üyeleri olarak yardım etmeye hazırız” ifadelerini kullandı.

Ege Üniversitesi Mağara Araştırma Topluluğu Üyesi Başar Yalçın, “18-19 Mayıs tarihleri arasında yapmış olduğumuz eğitim ve mağara faaliyetinde içeride çok fazla çöp biriktiğini fark ettik. Önceki yıllarda arkadaşlarımızın yapmış olduğu çalışmaların hiçbir katkısının olmadığını gördük. Bunun neticesinde dışarıya su yollarını araştırmak için çıktığımız zaman çok fazla zirai atık, moloz, yazı ve hayvan pisliğini olduğunu fark ettik. Su yoluna atılıyor ve bu su yolu sayesinde mağaranın içine birikiyor. Eğer ki bu birikme böylesine devam ederse bu mağara çok büyük zararlara uğrayabilir. Destekler sağlanırsa eğer biz buranın korunmasını doğal güzelliğini tekrardan insanlara kazandırılmasını istiyoruz. Bunun için mağaracılar olarak çalışmaya hazırız desteklerinizi bekliyoruz”

Ayvacık Düdeni
İzmir’in Ödemiş İlçesi Subatan Yaylası ve Ayvacık Yaylası arasında kalan -228 m derinliğinde 1822 m uzunluğundaki milyonlarca yıl boyunca suyun kayaları aşındırmasıyla oluşmuş bir sanat eseri olan Ayvacık Düdeninin, 1988 yılından beri yerli ve yabancı araştırmacıların ilgi odağı olmuş, seneler boyunca yeni galeriler keşfedilmesine rağmen halen gizemini koruyan geçitleri bulunmakta. Yemyeşil ormanların arasında saklı bir hazine olan ve Türkiye’de nadir bulunan düdenlerden biri olan Ayvacık Düdeninden giden su, bazı araştırmacılara göre yeraltında karşı tarafta bulunan Subatan düdeni ile birleştiği söylenmekte.